Cara Mudah Bakar Kek Atau Biskut Tanpa Ketuhar

Cara Mudah Bakar Kek Atau Biskut Tanpa Ketuhar | Bakar kek tanpa oven? Takder ketuhar macam mana nak bakar kek? Bolehkah ker nak bakar kek atau biskut kalau kita tidak mempunyai ketuhar? Jawapannya boleh!

Berikut adalah cara-caranya.

Cara Bakar Kek Tanpa Oven

Pilih periuk periuk besar atau besar. Pastikan saiznya lebih besar daripada saiz loyang kek.

Letakkan TUNGKU dalam periuk. KALAU takut periuk bocor, isikan pasir 1 inci tinggi dari lantai periuk dan ratakan … setakat ni masak kek cara ini tak pernah bocorpun periuk nya)

Tutup periuk dan panaskan periuk dengan api kecil selama 5 minit (Panaskan).

Masukkan loyang adunan dan letakkan di atas tungku dalam periuk tersebut.

Tutup periuk. Kalau gunakan kuali, tutup dengan penutup kukus.

Masak dengan api kecil ikut masa cadangan diberikan (Kalau 35-45 minit, buat 40 minit)

Selamat menjamu selera dengan kek tanpa oven!

Peringatan Bila Bakar Kek Tanpa Oven

1. Selepas adunan dimasukkan ke dalam periuk dan ditutup, JANGAN SEKALI-KALI MEMBUKA PERIUK KURANG DARI 30 MINIT. Sekiranya dibuka, kek akan mendap / jatuh / bantat.

2. Kaedah bakar kek tanpa oven ini tidak sesuai untuk kek yang menggunakan marjerin / mentega yang masih sejuk sebagai bahan adunan kerana nanti kek atau biskut atau pastri akan berminyak.

Soalan Lazim Bakar Kek Tanpa Oven

1. Nak letak AIR ke?

Kalau letak air jadi kek kukus. Jadi, jika nak bakar tak perlu udara.

2. Nak letak pasir dalam periuk ker?

Boleh letak, tak letak pun tak apa. Kalau letak, haba panas lebih lama. Tak sesuai untuk kek yang memainkan suhu turun naik macam Cotton Cotton Jepun. Kalau bakar biskut, pasir sungai sangat digalakkan untuk membakar biskut.

3. Periuk tak BOCOR ker?

Setakat ni dah lama buat cara macam ni, berpuluh-puluh biji kek dihasilkan, tidak ada masalah.

4. Sebelum masak kek nak kena PREHEAT?

Ikut resepi. Kalau resepi disebutkan panas, kena panas. Kalau kata kata kata tak payah, terus jer bakar macam biasa.

5. Masa preheat nak kena TUPUP ke periuknya?

Wajib tutup sebab kita nak periuk tu kumpul panjang yang cukup untuk bakar kek.

6. Macam mana nak tahu PERIUK SUDAH CUKUP PANAS?

Renjis sedikit udara di TUDUNG periuk. Kalau hilang kesan-kesan udara tu makna dah cukup panas.

7. API besar mana?

Guna api kecil sahaja. Kalau kue kapas Jepun, buat api sederhana kecil dan api kecil.

8. Masa memasak?

Ikut masa yang dalamĀ  resepi tetapkan.

9. Bila masa untuk cucuk lidi pada kek?

Selepas 30 MINIT adunan kek dimasukkan ke dalam periuk.

10. Biskut / kek apa yang sesuai?

Semua jenis KECUALI kek / biskut yang memerlukan penggunaan api atas sahaja.

Sila berikan petua ini kepada semua yang teringin membakar kek tetapi tidak suka ketuhar. Tiada alasan tiada ketuhar lagi lepas ni. SUMBER : SINAR VIRAL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *